Lisa Körner

en individs tankar om hälsa

Publicerad 2015-04-11 16:41:00 i texter, träning & hälsa,

Vi har haft som uppgift att skriva en reflektion om ett vårdvetenskapligt begrepp, och jag valde ordet hälsa. Så nu tänkte jag dela med mig av en del av mina tankar och reflektioner till er här. Just för att det är så viktigt!

 

Begreppet hälsa är för mig så mycket mer än vårt fysiska mående, jag tror att en god hälsa till stor del är kopplat till det psykiska måendet. Jag anser att man kan vara fri från diverse sjukdomar men ändå tycka sig ha en dålig hälsa, på samma sätt kan man ha en kronisk eller obotlig sjukdom och ändå känna en god hälsa. Det är något som är upp till den enskilda individen.

Vad jag menar med detta är t.ex. att en person som har haft ett självskadebeteende under flera år inte behöver vara vid dålig hälsa fysiskt eller att man måste uppleva en god psykisk hälsa bara för att man har blivit friskförklarad från t.ex. en ätstörning.

Det finns många olika synonymer till just ordet hälsa, sundhetstillstånd, välbefinnande och friskhet är bara några av dem. Detta visar också på det jag nämnde ovan, att det inte bara är det fysiska som spelar roll.

Idag har begreppet hälsa inte samma innebörd som förr, visst stämmer det att man fortfarande ska känna sig frisk och kry, men nu ska man också äta rätt och motionera för att uppnå till dagens hälsoideal. Vissa människor ser på hälsa som ett mål som hela tiden måste eftersträvas att nå medan vissa ser på det på samma sätt som förr, alltså att så fort man har blivit frisk från en sjukdom har man automatiskt uppnått en god hälsa.

Det här är något som jag har tänkt mycket på, hur medierna matar oss med olika ideal och livsmål, allt för att vi ska nå en bättre hälsa. Men är det verkligen rätt? Uppnår vi verkligen en bättre hälsa bara för att vi promenerar en mil om dagen? Jag ser hälsa som en form utav välmående, mår jag bättre av att motionera dagligen så ska jag väl få göra det, men om jag istället tycker mig uppnå hälsa utan någon motion så kan jag vara vid lika god hälsa för det.  

 

Om vårt kära lilla samhälle bara kunde inse detta också någongång så skulle ju allt bli enklare. ellerhur?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lisa, 20 år, bosatt i en liten ort i Småland men har ett hjärta som tillhör Stockholm. Lever för Håkan Hellström, stora te-koppar, mina syskonbarn, musik, att dansa på fullproppade konserter och att resa runt och upptäcka nya platser i världen. Drömmer om framtidens alla äventyr samtidigt som jag försöker få ut det mesta av livet som 20-åring, och jag trivs med det.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela