Lisa Körner

skor, svett & dårar

Publicerad 2014-12-07 22:54:00 i texter,

har kikat runt bland gamla dokument och skoluppgifter på datorn ikväll och snubblade då över en debattartikel jag skrev i frizon nr 2, 2013 (klicka här för att komma till numret som handlar mycket om hälsa och kroppsideal). även att den här är skriven för över ett år sedan så tycker jag fortfarande att detta stämmer in på vårt samhälle. och jag tycker att det är så sjukt hur vi påverkas så otroligt mycket av varandra på sociala medier. att vi formas efter olika ideal som är näst intill omöjliga att uppnå är bara så fel. det finns så många sjuka ideal som talar om för oss ungdomar att vi ska vara si eller så. hur vi ska se ut och vad vi ska gilla för att passa in i samhället. jag önskar bara att alla dessa ideal skulle sluta existera, att vi kan gå runt på jorden utan att bli fyllda med ångest för att vi inte uppfyller alla "krav". artikeln handlar bara om ett av alla extrema träningsideal som bara blir större och sjukare för varje dag. tänker nu därför dela med mig av den till er också, läs och tänk över era egna vanor. är det verkligen så himla viktigt egentligen?
 
Nu har träningshysterin kört igång igen. På alla sociala medier syns det bilder på vältränade människor i snygga kläder utan minsta svettdroppe i ansiktet. Så ska det tydligen vara nu för tiden. Snyggaste kläderna och ingen svett, det är det som gäller för den som inte vill avvika. Visst, sportaffärer och klädaffärer kanske tjänar mycket på det här, vilket är bra för dem, men alla har inte råd med den dyraste tröjan eller de senaste skorna. Ska de inte kunna gå till gymmet utan att må dåligt? Ska de behöva drabbas av den här nya hetsen som slagit till?
Det är sjukt att dagens samhälle ser ut såhär men jag förstår ju även de människor som blir mer motiverade och känner sig mer bekväma om de är snyggt klädda på gymmet. Men det här med att inte svettas är konstigt. Alla människor svettas när de tränar, det är ju då man känner att det man kämpat med har gjort nytta.
Man skulle kunna tänka sig att affärer som säljer dessa dyrare och snyggare produkter även väljer att ha ett billigare utbud för de som kanske vill gå snyggt klädda till gymmet utan att behöva betala hutlösa priser. Man kan även börja tänka lite på sig själv, hur är jag själv? Behöver jag verkligen den där tröjan för att vara med på ett träningspass eller kan jag ta t-shirten från förra året?
För allas välmående borde man kunna gå klädd precis hur som helst på gymmet. Man ska kunna komma dit i trasiga mjukisbyxor om man vill det utan att få nedlåtande blickar. Visst kan man träna i de nyaste lyxskorna om man nu vill ha det så, men det är ju bara en onödig detalj. Träningsresultatet påverkas ju inte av det man har på sig. Man ska kunna svettas som en gris, det visar ju bara att man tar ut sig, att man kämpar. Det är inget onormalt med det, snarare tvärtom.
Avslutningsvis vill jag säga att världen skulle se bättre ut om vi slutar lägga ner tid och pengar på små detaljer. Varför slänga ut en massa onödiga pengar på dyra kläder och skor när det finns så mycket annat att lägga pengarna på? Varför låta bli att kämpa tills svetten rinner endast för att något sjukt ideal har bestämt det?
 
bara en påminnelse till er alla, tänk på det i fortsättningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lisa, 20 år, bosatt i en liten ort i Småland men har ett hjärta som tillhör Stockholm. Lever för Håkan Hellström, stora te-koppar, mina syskonbarn, musik, att dansa på fullproppade konserter och att resa runt och upptäcka nya platser i världen. Drömmer om framtidens alla äventyr samtidigt som jag försöker få ut det mesta av livet som 20-åring, och jag trivs med det.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela